Nieuwe banen, nieuw elan bij Drijver’s Tennisclub Datum September 18, 2019

Twee jaar geleden nog berichtte de krant in Deventer: ‘Bestuur Drijver’s TC treedt af’. Nu in september 2019 ziet het er heel anders uit aan de Platvoetsdijk. Drijver’s TC is een levendige club met splinternieuwe banen en een nagenoeg volledig nieuw bestuur. De club heeft grote plannen.

Clubtrainer Erik Annega stuitert de bal een paar keer op de nieuwe banen. “Het is net gravel”, zegt hij verrast. Vanaf deze week kan er weer volop getennist worden, nadat vijf van de zeven banen er twee weken uit hebben gelegen voor de renovatie. De nieuwste generatie smashcourt ligt er nu op de lava-onderlaag. Vrijdag 20 september om 18.30 uur worden de banen officieel geopend.

Twaalf jaar geleden was Drijver’s TC de eerste club in Deventer die het besluit nam om op dit soort waterdoorlatende, weerbestendige ondergrond te gaan tennissen. De banen zouden een jaar of tien meegaan en dan vervangen moeten worden. De matten hielden het ruim twee jaar langer vol, maar nu is het grootste deel van het park in nieuw oranje ‘kunstgravel’ gestoken.



Toekomst
Dat nieuwe jasje is niet de enige renovatie aan de Platvoetsdijk. In 2018, na de bestuurscrisis, heeft een groep Drijver’s-leden de scherven opgeraapt en is aan de slag gegaan. Een deel van de groep hield zich bezig met de dagelijkse gang van zaken en een ander deel ging aan de slag met de toekomst. 
Er kwam een enquête, er waren bijeenkomsten met de leden en alle ideeën werden samengevat in een rapport over hoe de toekomst van Drijver’s eruit zou moeten zien. De uitkomst: Drijver’s wil op de lange termijn vooral toekomstbestendig en onderscheidend zijn, aldus het nieuwe bestuur.

Timing
Het eerste punt was dat de banen moesten worden vervangen. Met een groep leden zijn er verschillende soorten ondergrond uitgeprobeerd bij zusterverenigingen in Oosterbeek en Twello. De keuze viel op de ondergrond die ook in Twello werd gebruikt.
De timing was cruciaal bij de renovatie. Dit jaar was het tennispark aan de Platvoetsdijk het strijdtoneel van de finales van de Deventer Tennis Kampioenschappen (DTK). Aan dit unieke toernooi, dat jaarlijks wordt georganiseerd samen met alle verenigingen van Deventer, doen ieder jaar ca. 700 Deventer tennissers mee. Op het finalepark hadden bij Drijver’s TC eind augustus de meeste wedstrijden, alle finales en het grote feest op zaterdagavond plaats. 
De baanvervanging werd daarom uitgesteld tot na de DTK, maar moest ook weer voor de drukte van de najaarscompetitie en wintertoernooien klaar zijn. De druk stond er flink op.

Combinatie
En het is gelukt. De vijf nieuwe banen zijn gereed en zien er fantastisch uit. “De eerste tekenen zijn erg goed”, aldus de beoogde nieuwe voorzitter Roel van de Wiel. “De banen moeten nog goed ingespeeld worden, maar de eerste reacties zijn erg positief. Een goede grip, hoge stuit: deze banen bieden een mooie combinatie tussen de klassieke tenniseigenschappen van gravel en de moderne vereisten van alle seizoenen goed te bespelen All Weather-banen.”
De renovatie past in de positieve flow waar de tennisvereniging in zit. Het ledenaantal groeit weer gestaag, mede door allerlei nieuwe flexibele lidmaatschapsvormen. Zo is er een speciaal studentenlidmaatschap en een ‘zomer challenge’-abonnement. Nu is het aan het bestuur om samen met alle leden de overige ambities waar te maken.

Blaashal
Er wordt momenteel met de gemeente Deventer gesproken over de mogelijkheid om voor de wintermaanden vanaf 2020 een opblaashal over de twee nog niet gerenoveerde banen te plaatsen. Zo zou in de stad Deventer eindelijk weer overdekt getennist kunnen worden. Misschien zelfs wel op ‘echt’ gravel. 



“We willen ons graag onderscheiden met tennisbanen die voldoen aan de moderne eisen, ook die van de tennisbond, voor opleiding, wedstrijd- en recreatief tennis”, aldus de voorzitter. “Met een blaashal hopen we bovendien in de toekomst de Deventer tennisgemeenschap een faciliteit te bieden waarmee we gezamenlijk een grote stap voorwaarts kunnen maken.” 

De tennisclub is daartoe nog in de planningsfase, met een frisse blik in de toekomst. Eén ding is echter nu al duidelijk. Drijver’s TC bruist weer als vanouds.