Nieuw distributiecentrum Picnic geopend Datum July 1, 2020

Maanden eerder dan gepland heeft online supermarkt Picnic vanochtend de deuren geopend van het nieuwe distributiecentrum in Apeldoorn. In lijn met de anderhalvemetersamenleving verrichtten wethouder Jeroen Joon van Apeldoorn en medeoprichter van Picnic Michiel Muller met een mega-schaar de officiële openingshandeling.

Aanvankelijk stond de opening gepland voor eind 2020. Door de corona-uitbraak groeide de vraag naar het online bestellen van boodschappen echter explosief. In korte tijd meldden zich tienduizenden huishoudens aan via de Picnic-app. “Om zo veel mogelijk aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen hebben we een aantal maatregelen genomen. De vervroegde opening van het distributiecentrum in Apeldoorn was er een van”, legt Muller uit.



Honderd bezorggebieden
Picnic ging in 2015 in Amersfoort van start en breidde vervolgens uit in Nederland en Duitsland. Het distributiecentrum in Apeldoorn is het zesde in zijn soort in Nederland. De andere dc’s staan in Diemen, Eindhoven, Utrecht, Nijkerk en Rotterdam. En daar komt nog een geheel gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht bij, zoals eind vorig jaar bekend werd gemaakt. Vanuit al deze locaties worden de boodschappen verspreid over de meer dan honderd plaatsen waar Picnic inmiddels bezorgt.

Het nieuwe dc staat op bedrijvenpark Ecofactorij en is met 20.000 vierkante meter de grootste van de zes dc’s van Picnic. In totaal staat er 1200 meter aan stellingen met uiteenlopende producten. Met vloerstickers, verplichte desinfectiegel, handschoenen en andere maatregelen is het pand, net als de distributiecentra elders in het land, coronaproof ingericht. 

Werkgelegenheid
Muller is trots op het resultaat en op de bergen werk die zijn collega’s in korte tijd hebben verzet. “Vanaf deze plek kunnen we voortaan elke dag duizenden extra orders bezorgen.” De producten worden in het dc verzameld en vervolgens vervoerd naar zogeheten hubs, distributiepunten die in elk bezorggebied zijn gevestigd. Vooral huishoudens in het oosten en midden van Nederland gaan profiteren van het nieuwe logistieke knooppunt. 


Met de opening van het distributiecentrum ontpopt Picnic zich opnieuw tot banenmotor. Het dc gaat uiteindelijk werk bieden aan ongeveer 450 mensen. “Dat is in deze onzekere tijd een heel fijn gegeven voor mensen die nu de zekerheid van een baan zien wegvallen”, vertelt Muller. “Er vallen klappen in veel sectoren. Inmiddels hebben wij de afgelopen tijd 200 mensen uit de regio Apeldoorn aan een baan kunnen helpen. De komende tijd breiden we het aantal medewerkers gestaag uit tot ongeveer 450.”



Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later kwam ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord.